Nihao Nederland - Reisverslag uit Hangzhou, China van Jantine Lijnden - WaarBenJij.nu Nihao Nederland - Reisverslag uit Hangzhou, China van Jantine Lijnden - WaarBenJij.nu

Nihao Nederland

Door: jantinevanlijnden

Blijf op de hoogte en volg Jantine

22 Februari 2012 | China, Hangzhou

Hallo lieve allemaal!

Nou eindelijk mijn eerste verslag van mijn avonturen in mijn eerste week China. Was er nog niet aan toe gekomen omdat ik hier veel gedaan heb in mijn eerste week en ik dit even voor mezelf op een rijtje moest zetten haha:p
De vlucht waar ik het meest tegenop zag, omdat ik alleen moest vliegen, is prima verlopen gelukkig. Zo zie je maar weer achteraf valt het allemaal ontzettend mee NATUURLIJK en heb ik mezelf druk gemaakt om niks. Ik was maandag om half 3 's middag aangekomen in Hangzhou en werd opgehaald door Tom (zit ook bij mij in het hotel) en Lizzy (Medewerker van het hotel). Eenmaal bij het hotel aangekomen natuurlijk even settelen en even opfrissen. Hele mooie kamer (zie foto’s) en na een uurtje heb ik van Tom een kleine rondleiding door de buurt van het hotel gekregen. Ik vond het allemaal nog vrij nieuw en verwesterd eruit zien, grote shoppingmalls en een H&M, Zara, Gucci etc. Toen dacht ik wel even bij mezelf... Hmm wel jammer dat het al zo verwesterd is, allemaal erg herkenbaar. Had nog niet echt een goede indruk van China gekregen, maar we blijven postief.. Het is nog maar de eerste middag natuurlijk. 'S avonds heb ik wel lekker Chinees gegeten, wat toch echt wel heel anders is als in Nederland, wel super lekker!

De volgende dag ben ik 's ochtend in mijn eentje op pad gegaan en ben ik maar wat rond gaan struinen en ben toen beland in de wat kleinere straatjes en steegjes waar ik gelukkig wat meer de Chinese cultuur gezien heb, dit heeft mij toch wel wat meer hoop gegeven haha. Vond het echt wel leuk om in mijn eentje op pad te zijn en de omgeving hier te ontdekken.

Gedurende de week ben ik steeds meer van de Chinese cultuur gaan zien en het ook steeds beter gaan begrijpen. De Chinezen zijn hele lieve, behulpzame en aardige mensen maar ze zijn toch wel een beetje apart, het is even wennen in het begin hoe je ermee om moet gaan. Begin het nu eindelijk in de gaten te krijgen!! Vooral de communicatie is lastig hier omdat vrij weinig mensen Engels spreken en de mensen die Engels spreken, spreken het helaas nog niet goed waardoor het soms echt met handen en voeten praten is en zelfs dat is soms lastig en het kost ook veel energie! Je kan je voorstellen dat wanneer ik iemand tegenkom die goed Engels spreek ik een gat in de lucht spring van blijdschap. Maar ik ga Engelse lessen geven aan het personeel hier, dus ik hoop dat het goed gaat komen! Ook heb ik Johanna hier ontmoet (ook student van Deltion) waar ik heel goed mee op kan schieten. Ze zit in een hotel 10 minuten lopen van mij vandaan, goed te doen. We trekken veel met elkaar op en doen leuke dingen samen echt super leuk om iemand te hebben hier en gezellig natuurlijk!

Het werken was/is erg wennen. Tot nu toe heeft mijn werkweek er bijna alleen nog maar uitgezien als staan en niks doen, beetje om je heen kijken en elke dag een half uurtje de reserveringen controleren, wat me dan wel lukt. Het reserveringssysteem is compleet in het Chinees (lees: DRAMA) en de collega’s weten niet wat ze me uit moeten leggen dus zeggen ze maar niks en komen heel af en toe naar me toe om te vertellen waar de plek is waar je kunt rusten als je moe bent bijvoorbeeld. Maar gedurende de week zijn ze wel wat meer los gekomen en durven ze in ieder geval tegen me te praten en wat meer uit te leggen af en toe, maargoed zoals je begrijpt is initiatief nemen lastig als je nog niks weet, en na 5 keer vragen wat je kunt doen en ze weten niks is het ook al snel afgelopen, dus dan maar weer staan en wachten totdat het tijd is en soms een poging doen weer wat te vragen haha. Na 5 dagen gewerkt te hebben was ik blij dat ik even kon genieten van 2 dagen vrij zijn.

Johanna en ik hebben een heerlijk ontspannende voeten massage gehad voor maar 69 Yuan = 8,50 euro voor 70 minuten massage. Je denkt een voeten massage te krijgen maar zelfs je schouders en rug en benen worden gemasseerd. Een aanrader voor als je in China bent haha!

Het oogappeltje (toeristische hotspot) van Hangzhou is hier Westlake (zie foto’s), dit is een heel groot meer met aan de andere kant van het meer bergen en kleine eilandjes in het meer. Dit heb ik natuurlijk in mijn vrije tijd even bezichtigd en ben er een heel stuk langs gewandeld. In de lente schijnt het fantastisch mooi te zijn. Nu kan je er nog niet heel veel van zien omdat er vaak smog is en je niet eens de andere kant van het meer kunt zien. Verder heb je hier een night market waar je van alles voor heel weinig geld kunt kopen, een walhalla voor vrouwen natuurlijk! Hier zal ik nog vaak te vinden zijn haha. Ook Hefang street (zie foto’s) is super leuk, een echte Chinese winkelstraat met allemaal Chinese winkeltjes en heel veel restaurantjes hier, hebben Johanna en ik ook heerlijk Chinees gegeten (foto’s).

Gisteren hebben Johanna en ik iets heel bijzonders meegemaakt wat ik toch echt even moet vertellen, dit was echt een gevalletje het lot/karma. We waren lekker aan het wandelen door een winkelstraat met alleen maar vrouwen kleding, op zoek naar een restaurant keten genaamd Hotpot, dit konden we niet vinden dus maar even vragen aan iemand? Lastig want bijna niemand spreekt Engels. Toch maar proberen, en wat denk je?... De eerste de beste die we aanspreken spreek Engels en nog heel goed ook! We schrokken en zelfs een beetje van. Super behulpzaam en ze wilde zelfs met ons meelopen om een restaurant te zoeken. Uiteindelijk heeft hij (naam: Gus) ons uitgenodigd om samen met hun te eten en hij wilde heel graag trakteren. Veels te gek natuurlijk, maar Nee kennen ze hier niet dus we konden niet anders als accepteren, echt bijzonder!! Heerlijk gegeten en super gezellig gehad, zelfs helemaal met ons meegelopen door de zeikende regen naar het hotel om ons netjes thuis te brengen, terwijl hun hotel een heel stuk terug was. Ook gaan we elkaar aankomende maandag weer ontmoeten in Shanghai om daar de boel te verkennen. Toevallig is hij daar ook als wij er zijn en hij is er veel vaker geweest, wij niet. En ja je leest het goed… wij gaan zondag en maandag heerlijk 2 dagen Shanghai onveilig maken!!! We hebben er zin in, weer een uitdaging in het vooruitzicht.

Gelukkig heb ik hier aan een aantal super leuke en lieve Chinese mensen ontmoet waar ik ook zeker tijd mee door zal gaan brengen om de Chinese cultuur beter te leren kennen en begrijpen. Ik ben ook hard bezig om Chinees te leren van de Chinezen, wat me toch wel redelijk af gaat, blijven oefenen want is echt SUPER moeilijk! Word soms zelf uitgelachen door mijn fantastische Chinese uitspraak:P Maar aan de andere kant wordt me ook vaak gezegd dat ik het al goed doe en goed uitspreek. In één week tijd heb ik al veel gezien en geleerd en belangrijk ook al mezelf ontwikkeld door in te zien dat ik het allemaal wel kan, dat geeft me weer kracht om verder te gaan ondanks dat ik jullie allemaal mis, wat trouwens meer wordt naarmate ik hier langer zit, het besef begint toch wat meer door te dringen!

Er is nog zoveel meer te vertellen maar dan wordt het verslag veel te lang (is het al)! Doe ik jullie niet aan en zou ook niet weten waar ik dan moet beginnen.. ;) Ik ga weer verder Hangzhou ontdekken EN Shanghai natuurlijk… Volgende week zal ik een update geven over Shanghai, ik ben heel benieuwd!!!

Zaijian allemaal (betekent: Good bye) spreek het uit als tsajtjen:P

  • 22 Februari 2012 - 13:47

    Linda:

    hoi jantine, leuk iets van je te horen en dat je het super heb daar. veel plezier verder. xxx

  • 22 Februari 2012 - 13:47

    Matti En Rene:

    Hoi Jantine!

    Wat super om te horen dat je het zo naar je zin hebt zeg! Echt fijn. En dat je ook nog Johanna hebt ontmoet waar je zoveel leuke dingen mee kan doen EN je taal spreekt ;) Altijd handig!
    Nou, het komt dus allemaal wel goed dat komende half jaar denk ik, en als dit je werk is: dan haal je die stage vast wel... :P

    Veel liefs van Matti en Rene

  • 22 Februari 2012 - 13:47

    Matti En Rene:

    Hoi Jantine!

    Wat super om te horen dat je het zo naar je zin hebt zeg! Echt fijn. En dat je ook nog Johanna hebt ontmoet waar je zoveel leuke dingen mee kan doen EN je taal spreekt ;) Altijd handig!
    Nou, het komt dus allemaal wel goed dat komende half jaar denk ik, en als dit je werk is: dan haal je die stage vast wel... :P

    Veel liefs van Matti en Rene

  • 22 Februari 2012 - 13:48

    Matti En Rene:

    Oeps... dubbel geplaatst...

  • 22 Februari 2012 - 14:13

    Elfriede Lassche:

    Leuk zeg om zo op de hoogte te blijven van al jouw belevenissen! Volgens mij heb je het erg naar je zin daar! Alvast veel plezier in Shanghai en succes met t leren van de taal. Ik geloof dat ik er niet eens aan was begonnen ;-).

    Dikke kus Elfriede

  • 22 Februari 2012 - 15:10

    Rita (je Tantetje):

    Hey Tientje,

    Wauw wat een verhaal meis, wel leuk om te lezen hoor. Wat een boel indrukken doe je zo op zeg. En een Tientje die straks Chinees spreekt... hihi.. dat wil ik wel ns horen dan! Maar fijn om te horen dat het goed met je gaat en dat je daar ook een leuk medegenootje hebt gevonden. Toch wel leuker om met zn 2-en op stap te gaan!! :-) Hoe lang blijft zij nog daar, hopelijk nog een poosje, wel net zo gezellie.. Nou meis, nog veel plezier en errruuuggg leuk om je verslag te lezen.

    Liefs van ons allemaal hier uit Wijhe en natuurlijk een dikke knuffel van mij
    xxxxxx

  • 22 Februari 2012 - 18:27

    Gusta:

    wat een leuk verhaal samen met de foto,s heb ik er een aardig beeld van

    Nihoa xxxx

  • 23 Februari 2012 - 11:53

    Jantine:

    Wat een leuk verslag! Ziet er allemaal mooi uit daar!

  • 23 Februari 2012 - 12:13

    Michelle:

    Stond je reisverslag toch in mijn inbox! Gelukkig, nu heb ik het nog even kunnen doorlezen.
    Zo te horen komt het helemaal goed met jou!
    Ben trots op je!
    Xx

  • 23 Februari 2012 - 12:39

    Anne:

    He lieve schat,

    Ik heb je verhaal gelezen en ik kan maar 1 ding tegen je zeggen: WAT BEN IK TROTRS OP JOU!!!!

    Meis, na zo'n korte tijd al zoveel dingen doen en ik hoor in je hele verhaal een positieve toon. Helemaal super!

    Ik ga je snel weer spreken op skype.

    Dikke kuss

  • 23 Februari 2012 - 18:22

    Marye:

    Haii schattie,

    Leuk verhaal, je bent al veel aan het ondernemen lees ik! Helemaal leuk! En ook leuk dat je dat meisje hebt ontmoet en samen dingen kunt ondernemen!! Veel plezier in Sjanghai :P

    xxx

  • 23 Februari 2012 - 21:02

    MArieke ; ):

    Hey Meid,

  • 23 Februari 2012 - 21:06

    Marieke ; ):

    haha ging niet goed!!

    In één woord; WAUW....wat geweldig en leuk heb je het daar.
    En dat je ook al bezig bent met de taal, waar leer je het beter dan in het land zelf. De lessen die ze in Nederland geven schijnen er niet op te lijken...heb ik gehoord.
    Maar dat terzijde, ga lekker genieten, dat doe je al.

    liefs van mij <3

  • 27 Februari 2012 - 14:07

    Mariska :

    Heyy meis,
    Echt leuk geschreven!! Wat een andere cultuur en dan ook nog die taal, lijkt me echt lastig maar gaat je zeker lukken!!

    Geniet ervan!!

    Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantine

Actief sinds 25 Jan. 2012
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 13951

Voorgaande reizen:

12 Februari 2012 - 31 Augustus 2012

Stage in Hangzhou

Landen bezocht: